(repeating from previous class)
ושם אלקים הוא בחינת חיצוניות לגבי שם הויה ברוך הוא
Similarly, the Name Elokim is an external state relative to the Tetragrammaton.
אבל נשמת האדם, שהיא מבחינת פנימיות החיות, היא חלק שם הויה ברוך הוא
But the soul of man, deriving from the internal aspect of the G‑dly vivifying power, is a part of the Tetragrammaton,
כי שם הויה מורה על פנימיות החיות, שהיא למעלה מעלה מבחינת האותיות
for the Tetragrammaton indicates the innermost dimension of the life-giving power, which far transcends the state of letters.
וביאור הענין
To explain:
What characteristics of the soul also characterize Havayah, the Four-Letter Name of G‑d, and thus indicate that the soul is indeed a part of that Name? In answer to this question, the Alter Rebbe now explains that just as the Ten Sefirot are included within the Tetragrammaton, so, too, there are ten corresponding faculties that are intrinsic to the soul.
כנודע ממאמר אליהו: אנת הוא דאפיקת עשר תיקונין, וקרינן להון עשר ספירן, לאנהגא בהון עלמין סתימין וכו׳
There is a well-known statement of Eliyahu, in the passage entitled Patach Eliyahu, in the introduction to Tikkunei Zohar: “You are He Who elicited the ten tikkunim (lit., ‘garments’) which we call the Ten Sefirot, by which to conduct the concealed worlds…[and the revealed worlds…].28
אנת הוא חכים, ולא בחכמה ידיעא
You are wise, but not with a knowable attribute of wisdom;
אנת הוא מבין, ולא בבינה ידיעא וכו׳
You understand, but not with a knowable attribute of understanding; and so on“ — with regard to the remaining Sefirot.
וכל הי׳ ספירות נכללות ונרמזות בשם הויה ברוך הוא
All the Ten Sefirot are included and represented in their source, the Tetragrammaton.
The Alter Rebbe now shows how the various Sefirot find expression in the four letters that comprise this Divine Name, Havayah.
כי היו״ד, שהיא בחינת נקודה לבד, מרמזת לחכמתו ית׳
The yud, which is a simple point, extending in neither length nor breadth, indicates G‑d’s Wisdom, the Sefirah of Chochmah,
שהיא בבחינת העלם והסתר קודם שבאה לבחינת התפשטות וגילוי ההשגה וההבנה
which is the state of concealment and obscurity, before it develops into a state of expansion and revelation in comprehension and understanding.
והקוץ שעל היו״ד רומז לבחינת רצון העליון ברוך הוא, שלמעלה מעלה ממדרגת בחינת חכמה עילאה כנודע
(29The “thorn” above30 the yud indicates the Supreme Will, this being the level of Keter, which transcends by far the level of Chochmah Ila‘ah, Supernal Wisdom, as is known.)
ואחר שבאה לבחינת התפשטות וגילוי ההשגה וההבנה לעלמין סתימין
When [the seminal “point” of Chochmah] is eventually amplified and revealed as something comprehensible to the concealed worlds, i.e., when it descends to the level and Sefirah of Binah,
נכללת ונרמזת באות ה׳, שיש לה בחינת התפשטות לרוחב, המורה ומרמז על הרחבת הביאור וההבנה
it is then contained and represented in the letter hei of the Tetragrammaton. This letter extends in breadth, implying a breadth of explanation and understanding, which is the function of Binah.
וגם לאורך, המורה על בחינת ההמשכה וההשפעה מלמעלה למטה לעלמין סתימין
[The letter hei] also extends in length, to indicate extension and flow downward into the concealed worlds.
The hidden worlds are nourished from the level of Binah, so that they may have an understanding of G‑dliness.
ואחר כך, כשנמשכת המשכה והשפעה זו יותר למטה לעלמין דאתגליין
In the next stage, when this extension and flow are drawn still lower into the revealed worlds,
וכמו האדם שרוצה לגלות חכמתו לאחרים על ידי דבורו, על דרך משל
which may be compared, by way of analogy, to one who wishes31 to reveal his thoughts to another through his speech,
נכללת ונרמזת המשכה זו באותיות ו״ה
this extension is contained and represented in the [final] letters vav and hei [of the Tetragrammaton].
כי הוי״ו מורה על ההמשכה מלמעלה למטה
For the letter vav, which is shaped like a vertical line, indicates downward extension.
There is another connection between this stage and the letter vav:
וגם המשכה זו היא על ידי מדת חסדו וטובו ושאר מדותיו הקדושות, הנכללת בדרך כלל במספר שש שבפסוק: לך ה׳ הגדולה וגו׳ עד לך ה׳ הממלכה, ולא עד בכלל
Also, this downward flow into the revealed worlds is effected through the Divine traits of benevolence and goodness and [G‑d’s] other holy traits, included in general terms in the six attributes, the numerical equivalent of vav, in the verse,32 “Yours, O G‑d, is greatness…,” — until “Yours, O G‑d, is sovereignty…,” but not including it.
כי מדת מלכותו ית׳ נקראת בשם דבר ה׳
For His attribute of sovereignty is called the “Word of G‑d” (and speech is not one of the middot, the spiritual emotive attributes),
כמו שכתוב: באשר דבר מלך שלטון
as in the verse,33 “Wherever the word of the king holds sway.”
Supernal speech, then, is related to Malchut, G‑d’s sovereignty.